Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

fredag 24 januari 2014

Livsfarliga minibilar

Fiat 500 tillhör de livsfarliga mini-bilarna enligt ett amerikanskt krocktest. 


Riktigt små småbilar älskas av de gröna som trots att de egentligen avskyr bilar per se ändå anser sig kunna köra en liten en utan att skämmas - ju mindre desto bättre. För om du kör en bensinsnål småbil som drar så där 0,3 liter milen visar du ändå att du tänker på Moder Gaia och att du drar ditt strå till stacken för att minska den globala uppvärmningen och spara på jordens resurser. När det för några år sen avslöjades att Peter Eriksson ägde en suv var det inte långt ifrån att han uteslöts ur mp-samfundet. Ty Moder Gaia säger att den som åker omkring i en bensinslukande suv kraftigt bidrar till människosläktets utplånande.

Nej, hellre då riskera livet i en småbil som Folksam och de andra PK-institutionerna påstår är minst lika säkra som större bilar. För några år sen gick ju Folksam ut med påståendet att en Toyota Yaris var säkrare än en gammal Volvo. Nyligen gjorde en amerikanska Insurance Institute for Highway Safety krockprover med 11 stycken ”mini-bilar” enligt en ny metod: ungefär 25 procent av fronten på förarsidan krockas med ett annat fordon, en stolpe etc. På det sättet anser sig IIHS få en bättre bild av hur säker en riktigt liten bil är än vid en direktkrock med en betongvägg som i Euro NCAP-testerna.

Nåväl, resultatet var nedslående. Av de elva bilarna var det ingen som fick betyget Bra och en enda – Chevrolet Spark – betecknades som Acceptabel. Resten ansågs klart osäkra, och farligast av dem alla var Honda Fit och Fiat 500.

Hos Honda, Accent, Prius C och Yaris gav säkerhetsbältena efter så att testdockans huvud endast snuddade vid krockkudden och sedan kanade av tills det slog i instrumentpanelen. Sidokrockskydden gav också alltför dåligt skydd. Hos Toyota Yaris utlöstes sidokrockkudden inte alls.

Med tanke på vad som händer när en sån här dålig ursäkt för bil krockar med ett tyngre fordon som en suv eller en lastbil kan man fråga sig vilket som är att föredra: att råka ut för en bilolycka eller att leva till den påstådda globala uppvärmningen inträder?

En amerikansk skribent gissar att de människor som köper de här små farliga plåtburkarna är desamma som lever på ekologiskt odlat och skyr genmodifierade grödor därför att de är farliga. Skeppsgossen kan bara instämma. Konsekvens är ett okänt begrepp bland miljödårarna. För egen del åker Skeppsgossen för övrigt en 40 år gammal amerikanare med V8, en pickup som väger 2 ton och som till och med saknar säkerhetsbälten. Trots det känns min bil alltid säker genom sin storlek och tyngd och ve den småbil som rammas av denna dinosaurie!

1 kommentar:

  1. Gillar normalt dina inlägg men här har du spårat ur. Skall det hela sluta med att för att vara trafiksäker (för egen del) skall man ratta en stridsvagn modell tyngre. Ju tyngre och därmed oxå mer resursslukande desto bättre.

    SvaraRadera

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare