Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

onsdag 27 juni 2012

Teslas nya trumfkort?


Elon Musk satsar på Tesla Model S
Nu har Tesla i USA börjat leverera sin Model S, den första Tesla-bil som ska serietillverkas. Beroende på kapacitet hos batterierna kostar den mellan 50 000 och 100 000 dollar. Med den stora och dyra batterisatsen ska man enligt tillverkaren kunna köra 480 km på en laddning, med den mindre 260 km. Laddningen hemmavid tar 18 timmar men bara 3–4 timmar på en laddstation.





Om den nya modellen inte går hem hos bilköparna hamnar Tesla i en svår knipa ekonomiskt sett, även om ägaren Elon Musk är god för ett par miljarder dollar. Företaget har i alla fall 5,2 miljarder kronor i skulder, till stor del i form av statliga lån. Tesla räknar med att kunna tillverka 5000 Model S i år och 20 000 nästa år. ”Om 10-15 år kommer försäljningen av elbilar att uppgå till 50 procent av den totala bilförsäljningen i USA”, spår Elon Musk.

En räckvidd på 48 svenska mil låter bra för en elbil, men siffran är förmodligen mer teoretisk än överensstämmande med verkligheten. Fläktar, vindrutetorkare, airconditioning och värmeanläggning drar mycket ström, för att nu inte tala om en maffig ljudanläggning. Vintertid gäller det också att man har batterivärme under laddningen… Nej, menar många, elbilar kan nog vara okej i Kalifornien med i vårt klimat fungerar de dåligt.

Teslas Roadster lyckades trots allt locka en massa Hollywoodkändisar, som inte behövde bry sig om prislappen på 109 000 dollar. Nu handlar det om en femsitsig sedan för vanligt folk. Inom branschen tror man inte att Tesla ska nå försäljningsmålen med tanke på hur trögt det har gått och går för Chevy och Nissan att sälja sina elbilar, trots att till exempel Nissan Leaf kostar bara hälften av en Tesla S.

Ett problem hos några av de ca 3 000 Tesla Roadster som sålts är att om bilarnas batterier blir helt urladdade så går det inte att bärga dem på vanligt sätt – motorerna låser sig och man kan överhuvudtaget inte rulla dem en millimeter. De som råkat ut för det har bett tillverkaren om hjälp men fått till svar att det är upp till bilägaren att se till att det inte händer. Och en ny batterisats kostar 40 000 dollar.

Ett sådant totalt driftstopp kan inträffa om bilen står utan underhållsladdning mer än en vecka. Tydligen är informationen om detta mycket bristfällig. Det har i alla fall fått åtskilliga presumtiva kunder att dra öronen åt sig och undra vad som händer om deras Tesla står parkerad på en långtidsparkering vid en flygplats. Svaren från Tesla är minst sagt otillfredsställande. Någon ersättning är det tydligen inte tal om.

Skeppsgossen hoppas att nya Saab/Nevs får en bättre start. Samtidigt som han undrar hur i hela fridens namn ett nytt svenskt företag ska ha en chans på elbilsmarknaden, där ett 80-tal tillverkare redan kämpar för sin överlevnad.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare