Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

torsdag 14 juni 2012

Den miljöfientliga etanolen

Vid den här fabriken i Karlshamn ska det tillverkas både etanol och biogas. 

I Sverige blandas standardbensinen upp med 5 procent etanol “för att spara miljön”. Troligen kommer halten att ökas till 10 procent framöver – men vad har vi för garantier för att oljebolagen inte redan har gjort det? Gamla bilar går idag faktiskt sämre på 95-oktanig bensin än tidigare.



För ett par år sen erkände självaste Al Gore att det var ett misstag av honom att som senator propagerar för etanolinblandning i bensinen. Det var ett politiskt beslut, sa han, vars syfte var att stödja jordbrukarna i hans hemstat Tennessee. På den tiden innebar det ett tillskott på 7,7 miljarder dollar för etanol framställd av majs.

Etanol skulle ju också hjälpa till att stoppa den globala uppvärmning som aldrig funnits. Under 2010 gick 41 procent av den amerikanska majsproduktionen till etanolframställning och 15 procent av all den majs som odlades i världen. Enligt Sören Wibe, som undersökt etanolprogrammen i västvärlden, leder det till ökade livsmedelspriser, lägre bränslepriser och ökade utsläpp av växthusgaser under de närmaste 50–60 åren.

”Förklaringen till de negativa miljöeffekterna är flera”, skriver han på SvD Opinion 2010. ”Produktionen av etanolen ger större utsläpp än produktionen av bensin. Men den största effekten kommer från den ändrade markanvändningen. Mycket förenklat kan man säga att när vi använder jordbruksmark för att odla etanolgrödor så minskar utbudet av livsmedel eller djurfoder på världsmarknaden. Detta höjer priserna, vilket i sin tur leder till uppodling av ny mark någon annanstans i världen. Denna nyodling frigör stora mängder kol.”

Amerikanska miljöstyrelsen EPA bryr sig inte om att det idag är allt fler som ifrågasätter den globala uppvärmningen utan har bestämt att nu ska etanolinblandningen i USA öka med 15 procent. Att man efter 30 år kunnat konstatera att den totala bränsleförbrukningen ökar och att etanolfabrikerna ger ett lika stort tillskott av CO2 som vanlig ren bensin bekymrar inte.

Lika ointresserat är EPA av de brev som Ford, Chrysler och Honda skickat och i vilka man understryker att skador på motorerna på grund av E15 inte faller under garantin. Men EPA framhåller att den högre procenten etanol bara gäller för årsmodellerna 2001 och senare.

Obama-administrationen har ju för avsikt att “befria” landet från alla fossila bränslen, en politik som inte har ett dyft med vetenskap att göra. Tyvärr finns det en massa Obama-anhängare också i Sverige som inte inser att den gröna politiken bara leder samhället käpprätt åt helvete. En av dem är en jubelnarr som heter Peter Hallgren och har en ”etanolhemsida” där han jublar över etanolens förträfflighet som ersättningsbränsle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare