Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

lördag 3 oktober 2009

Ta fram tumvantarna!


Härom dagen nådde mig nyheten som vi alla väntat på: ISTIDEN ÄR PÅ VÄG! Satellitdata över isutbredningen på det södra halvklotet visar att isen nu täcker större delar av Antarktis än någon gång under de senaste tio åren. Och det är en nedisning som skett på bara några år.

Så det är dags att ta fram tumvantarna och inse faktum. Min vän Tom Moriarty går så långt som att föreslå ett möte i Abu Dhabi mellan världens regeringschefer, FN-experterna och alla välinformerade miljöaktivister för att möta krisen. På agendan står en plan som kan övertyga jordens övriga sex miljarder människor om att det är dags att ändra livsstil (och börja sticka varma kläder).

"Folk måste lära sig att avstå från sådan lyx som elektricitet, bostäder, mat och rent vatten och ett långt liv. Folk måste lära sig att det inte lönar sig att arbeta för kommande generationer. Helst bör de helt avstå från att göra barn."

Så långt Tom Moriarty. Jag tycker han har fångat framtiden i ett nötskal. Låten hoppet fara och bereden eder på den istid som uppenbarligen väntar om hörnet. Men ännu ser vi inga isberg från Narrskeppet, som oförtruet fortsätter den meningslösa färden mot Köpenhamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare